De btw-aangifte

In this article:

Wat komt er allemaal kijken bij het doen van de btw-aangifte?

Veel ondernemers beleven weinig plezier in het doen van de btw-aangifte. Het hoort erbij. De Btw-aangifte is iets waar je als ondernemer iedere maand of ieder kwartaal aandacht aan moet besteden. Wat is een btw-aangifte nu eigenlijk? Wanneer moet je dat precies doen? En hoe doe je dat dan? In deze blog geven we een antwoord op deze vragen. Zo ben je aan het eind volledig op de hoogte van wat er allemaal bij de btw-aangifte komt kijken.

Wat is een btw-aangifte?

Btw staat voor belasting over de toegevoegde waarde. Dit wordt ook vaak aangeduid als omzetbelasting. Deze btw betaalt jouw klant over aangeschafte producten of ontvangen diensten. De btw moet je namelijk in rekening brengen door middel van een bon of factuur.

Bij de btw-aangifte geef je bij de Belastingdienst aan hoeveel btw je in rekening hebt gebracht. Daarnaast geef je ook aan hoeveel aan btw leveranciers hebben berekend aan jou. Het saldo dat na verrekening overblijft, moet je afdragen of krijg je terug.

Hoe vaak je aangifte moet doen, staat in het brief dat je ontvangt van de Belastingdienst na je inschrijving in het Handelsregister. Dit kan per maand, per kwartaal of per jaar zijn.

Wanneer ben je Btw-plichtig?

Je bent btw-plichtig wanneer je op zelfstandige wijze een beroep uitoefent of een bedrijf hebt, waarmee je een bepaalde dienst uitvoert of één of meer producten verkoopt. Het is daarbij niet belangrijk wat precies de rechtsvorm van je onderneming is.

Op het moment dat je je registreert bij de Belastingdienst, ontvang je ook een btw-nummer. Dit loopt vaak gelijktijdig met een registratie bij de Kamer van Koophandel. Je ontvangt een bericht waarin staat hoe vaak de btw-aangifte gedaan moet worden. Dit staat ook wel bekend als het ‘tijdvak’ waarmee je rekening moet houden.

Voor wanneer moet je btw-aangifte doen?

Voor de uiterste datum waarop de aangifte gedaan moet worden, geldt het volgende:

  • Als je per kwartaal of per maand de aangifte moet doen, moet de aangifte op de laatste dag van de maand die volgt op het kwartaal of de maand gedaan worden en betaald zijn.
  • Als je per jaar aangifte moet doen, moet dit vóór 1 april van het eerstvolgende jaar gedaan en betaald zijn.

Tip: schakel een boekhouder in die de aangifte voor jou controleert of indient. Door diverse regels en wetgeving kan de btw-aangifte complex worden.

Hoe ziet het met een fout in de btw-aangifte?

Soms komt het voor dat er bij de btw-aangifte een fout is begaan. Je hebt bijvoorbeeld de verkeerde cijfers gebruikt of je bent diverse bonnen vergeten. Hierdoor heb je de mogelijk dat je te veel of te weinig omzetbelasting heb betaald. Er is dan de optie tot een suppletie: met de suppletie corrigeer je de fout die op een eerder moment is begaan.

Een suppletie is alleen nodig wanneer het gaat om een bedrag van meer dan €1.000,-. Voor kleinere fouten in de afgedragen omzetbelasting mag je dit gewoon zelf corrigeren bij de eerstvolgende btw-aangifte. Deze suppletie is dus puur een aanvulling op de eerder gedane btw-aangifte.

Btw-aangifte door Finoptis

Doordat wij gebruik maken van een digitale applicatie hebben we het makkelijk gemaakt voor jou om de btw-aangifte op te stellen en in te dienen. Wij houden de aangifte deadline voor jou in de gaten en zorgen ervoor dat deze tijdig ingediend wordt. Het enige wat we verwachten van jou is dat je alle informatie aanlevert die benodigd is voor de aangifte. Wij geven op basis van de ontvangen stukken advies zodat je niet te veel of onnodig btw betaalt.

Op tijd BTW betalen

Na het insturen van de btw-aangifte is het zaak om op tijd de btw te betalen. Wanneer je hier namelijk te lang mee wacht, is er de mogelijkheid dat er een boete in rekening wordt gebracht.

LET OP: Het is belangrijk om hierbij het betalingskenmerk te vermelden. Dan weet de Belastingdienst precies waar het bedrag voor bestemd is. Zo voorkom je een hoop tijd en moeite met het oplossen van misverstanden. Je vindt je betalingskenmerk op de pagina ‘Overzicht’ op de website van de Belastingdienst.

Tip! Teruggaaf door oninbare vordering

Als je een factuur stuurt aan je klant, moet je de btw daarover direct aangeven en betalen. Betaalt je klant de factuur uiteindelijk niet of maar gedeeltelijk? Dan is de vordering (gedeeltelijk) oninbaar. Dan heb je btw betaald die je niet ontvangen hebt. Je kan deze btw terugvragen!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Post comment

Share this post

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp

Recent articles

Featured articles