Hoe start ik een bedrijf?
De kogel is door de kerk: je gaat je eigen bedrijf starten. Maar hoe je dit dan? Op het moment dat je besluit een bedrijf te starten, komt er veel op je af. Om je daarbij te helpen hebben we hieronder een overzichtelijk stappenplan opgesteld. Administratiekantoor Finoptis legt uit waar je allemaal rekening mee moet houden én wat de belangrijke aandachtspunten bij een bedrijf starten zijn.
Het schrijven van een ondernemingsplan
De eerste stap bij een bedrijf starten is het schrijven van een ondernemingsplan. Zaken die je hierin uitwerkt zijn onder andere het bepalen van je doelgroep en wat jouw bedrijf onderscheidt van de concurrentie. Wie zijn mijn klanten? Welke diensten ga ik leveren? Dat zijn belangrijke vragen. Een belangrijk onderdeel van het ondernemingsplan is daarnaast het financiële plaatje. Welke kosten ga je maken en welke inkomsten ga je genereren? Ga in het ondernemingsplan zo gedetailleerd mogelijk te werk.
Zo krijg je alles wat je in je hoofd hebt duidelijk op papier. Daarmee leg je een goede basis voor je bedrijf en kun je je volledig focussen op de volgende stappen. Een goede voorbereiding vergroot je kans op succes! Met een ondernemingsplan krijg je inzicht in je ondernemersvaardigheden, doelen, marktpositie en haalbaarheid van je idee.
Een rechtsvorm kiezen
Zodra je je ondernemingsplan hebt afgerond kies je een rechtsvorm. De keuze voor de rechtsvorm is van invloed op de aansprakelijkheid van je bedrijf. Ook heeft de keuze gevolgen voor de belastingverplichtingen die je zult hebben. Veel startende ondernemers kiezen voor een eenmanszaak, maar soms sluiten de volgende rechtsvormen beter aan bij jouw situatie:
- Maatschap
- Vennootschap onder firma (vof)
- Naamloze vennootschap
- Besloten vennootschap
- Commanditaire vennootschap
- Coöperatie
- Stichting
- Vereniging
Moeilijk kiezen? Wij begeleiden je graag met het maken van de juiste keuze. Een verkeerde keuze kan grote fiscale gevolgen hebben.
Inschrijven bij de Kamer van Koophandel
Voordat je je daadwerkelijk ondernemer mag noemen – en als zodanig mag handelen – moet je je eerst inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Hiermee leg je jouw bedrijf vast in het Handelsregister. Houd er rekening mee dat je een unieke bedrijfsnaam nodig hebt. Het is dus raadzaam hier van tevoren goed over na te denken. Je kunt voor het inschrijven een online afspraak maken, waarna je wordt uitgenodigd op een KvK-kantoor. De eenmalige kosten hiervoor zijn € 50,-.
Dit zijn kosten die je kunt opvoeren in je administratie en deze kun je aftrekken van je winst. Je krijgt vervolgens meteen een eigen KvK-nummer.
Let wel op: een coöperatie, besloten vennootschap en een naamloze vennootschap worden door de notaris opgericht. Hierin kunnen we jou ook begeleiden.
Een zakelijk rekeningnummer openen
Eenmaal in het bezit van een KvK-nummer kun je ook een zakelijke rekening openen. Door een aparte rekening voor je bedrijf te openen, houd je privé en zakelijk netjes gescheiden. Bovendien houd je op deze manier een duidelijk overzicht van je kosten en inkomsten. Er zijn verschillende Nederlandse banken die een gecombineerd aanbod doen van een zakelijke rekening en een privérekening, maar je kunt deze natuurlijk ook bij verschillende banken openen.
Tip: Kies een zakelijke rekeningnummer die een bankkoppeling heeft met de boekhoudprogramma waarmee je gaat werken.
Vergunningen aanvragen bij een bedrijf starten
In sommige gevallen moet je als startende ondernemer vergunningen aanvragen. Bijvoorbeeld: als je een horecaonderneming wilt starten dan is een horecavergunning noodzakelijk. Daarnaast gelden voor diverse bedrijven dat ook bouwvergunningen en milieuvoorschriften van toepassing zijn. Denk bij laatstgenoemde onder meer aan het energieverbruik maar ook aan zaken die gerelateerd zijn aan eventueel geluidsoverlast. Omdat deze voorschriften vaak per gemeente, bedrijfssoort en branche verschillen, is het belangrijk je hier vooraf goed in te verdiepen.
Verzekeringen afsluiten wanneer je een bedrijf start
Naast het aanvragen van vergunningen kan het ook zo zijn dat je een of meerdere verzekeringen moet afsluiten. Zo ben je als ondernemer onder andere verantwoordelijk voor de financiële gevolgen op het moment dat zich een ongeluk voordoet of wanneer een van je medewerkers ziek wordt. Bedenk van tevoren welke bedrijfsrisico’s je ondervangen wilt en moet hebben en welke verzekeringen hierop aansluiten. Bij veel banken kun je diverse bedrijfsverzekeringen afsluiten. Voorbeelden hiervan zijn:
- Maatschap
- Vennootschap onder firma (vof)
- Naamloze vennootschap
- Besloten vennootschap
- Commanditaire vennootschap
- Coöperatie
- Stichting
- Vereniging
- Arbeidsongeschiktheidsverzekering
- Voorraadverzekering
- Inventarisverzekering
- Aansprakelijkheidsverzekering
- Personeelsverzekering
- Rechtsbijstandsverzekering
Drie manieren van prijsbepaling
De prijsbepaling van de producten of diensten is van invloed op je onderscheidend vermogen ten opzichte van je concurrentie. Daarmee bepaalt het ook de mate waarin je, naast een bedrijf starten, met je eigen bedrijf zult slagen. De vraag die daarbij komt kijken is: hoe bepaal je de prijs voor je producten of diensten? Ten eerste kun je je prijs bepalen op basis van je kosten. Daarmee neem je de kosten die je als bedrijf maakt als uitgangspunt en hier tel je een winstmarge bij op.
Een tweede manier is prijsbepaling op basis van positionering. Je vergelijkt jezelf hierbij met je concurrentie. Wil je je vooral in kwaliteit onderscheiden, dan kun je je prijs iets naar boven bijstellen. Wil je vooral als voordelig te boek staan, dan ga je logischerwijs wat naar beneden met je verkoopprijs.
Een derde manier voor prijsbepaling is de waarde die je toevoegt voor je klanten. Verdiep je dan in de vraag wat je beoogde klanten willen betalen voor jouw product of dienst. Je stemt je prijsbepaling hier dan volledig op af.
Boekhouding uitbesteden aan Finoptis
Je kunt als startende ondernemer uiteraard zelf je boekhouding bijhouden. Toch zul je al vrij snel merken dat het inschakelen van een professioneel administratiekantoor veel voordelen biedt. Besteed je boekhouding bijvoorbeeld uit aan een bedrijf zoals Finoptis. Wij zijn een online administratiekantoor voor ZZP’ers en MKB’ers. Dankzij onze jarenlange ervaring en expertise weten wij als geen ander hoe we voor jou een zorgeloos boekhoudtraject moeten verzorgen.
Wij verzorgen niet alleen de boekhouding maar doen ook de belastingaangiftes voor onze klanten. Denk hierbij aan de inkomstenbelasting, btw-aangifte, loonbelasting en vennootschapsbelasting. Onze adviseur zorgt ervoor dat je belastingaangiften correct en zo gunstig mogelijk worden ingediend. Zo betaal je nooit te veel belasting!
Ook hebben we genoeg expertise in huis om zowel op financieel als fiscaal gebied je te adviseren.
Hier heb je als startende ondernemer dus geen enkel omkijken naar. We leggen de nadruk op persoonlijk contact, real-time inzicht en vaste tarieven. Zo ben je bij ons altijd verzekerd van een vast contactpersoon die alle ins en outs van jouw bedrijf kent. Daarnaast heb je altijd online inzicht in je financiële zaken en kom je achteraf nooit voor verrassingen te staan.
Benieuwd hoe we jou kunnen helpen? Neem gerust contact op.
Online vertegenwoordiging: website en sociaal media
Zodra je alles hebt geregeld voor je eigen bedrijf, is de laatste stap het aan je online vertegenwoordiging te werken. Zet daarom een eigen website op. Wist je dat tegenwoordig meer dan 95% van de producten en diensten online worden aangeschaft? Juist om die reden zijn online marketingactiviteiten ontzettend belangrijk. Hou hierbij de Search Engine Optimization trends, oftewel SEO, in de gaten. Dit geldt zowel voor je eigen website als voor de activiteiten die je ontplooit op sociale media zoals LinkedIn, Instagram, Facebook en Twitter. Ook dit kun je zelf doen wanneer je van plan bent om een bedrijf te starten of uitbesteden aan een gespecialiseerd online marketingbureau.