FAQ (veelgestelde vragen)

Staat uw vraag er niet bij? Neem dan vrijblijvend met ons contact op.

Algemene vragen

Is administratie bijhouden verplicht?

Als ondernemer ben je verplicht om een administratie bij te houden en te bewaren in een controleerbare boekhouding. Het bijhouden van je administratie geeft tevens ook financieel informatie over jouw bedrijf.

Wat zijn de voordelen van een IB-onderneming?

Een IB-ondernemer mag gebruik maken van een aantal fiscale aftrekposten waardoor je minder belasting betaalt. De aftrekposten voor IB-ondernemingen zijn:

  • De zelfstandigenaftrek
  • Startersaftrek
  • Meewerkaftrek
  • eventueel investeringsaftrek
  • MKB-winstvrijstelling

Hoe lang moet ik mijn financiële administratie bewaren?

Voor particulieren geldt geen wettelijke bewaarplicht. Maar vanwege naheffingen door de belastingdienst is het slim om je administratie 5 jaar te bewaren.

Voor bedrijven en zelfstandigen geldt wel een wettelijke bewaarplicht van 7 tot 10 jaar.

Ik wil een eigen bedrijf starten, waar moet ik aan denken?

Bij het starten van een eigen bedrijf komt veel kijken. Je moet je oriënteren op het gebied financiering, administratie, belastingen, verzekeringen etc. Daarom is het verstandig om informatie in te winnen bij een boekhouder. Finoptis is bereid om je te assisteren bij het starten van je onderneming. Een kennismakingsgesprek is gratis.

Over Finoptis

Waarom zou ik voor Finoptis kiezen?

Bij Finoptis krijg je een vaste contactpersoon die samen met jou aan jouw bedrijf werkt. We begeleiden ondernemers naar een financieel gezond en winstgevend bedrijf. Door middel van een vast maandbedrag weet jij precies van te voren waar je aan toe bent.

Is online administratie veilig?

Omdat wij in de cloud werken gebruiken wij dan ook alleen maar betrouwbare leveranciers. Onze beveiliging voldoet aan hoog gestelde eisen. Lees hier meer over de beveiliging van Exact Online.

Is de overstap naar Finoptis veel gedoe?

Bij het overstappen nemen wij al het extra werk voor je uit handen. Binnen 3 stappen zorgen wij er voor dat de omschakeling vlekkeloos verloopt. Onze overstapservice is gratis. Je huidige accountant of boekhouder is verplicht aan ons om alle relevante informatie over te dragen.

Ik kom niet uit regio Utrecht, is dit een probleem?

Zeker niet! Het maakt niet uit waar je vandaan komt uit Nederland. Iedereen is welkom. Finoptis is goed bereikbaar per telefoon, whatsapp en e-mail. Wij komen ook graag bij jou langs!

Tarieven & diensten

Welke diensten leveren jullie?

Wij leveren de volgende diensten:

Klik op de bovenstaande onderwerpen om hier meer over te lezen.

Worden er extra kosten berekend naast mijn abonnement?

Alle vaste werkzaamheden zitten in je abonnement, zoals het bijhouden van je administratie, aangifte omzetbelasting en inkomstenbelasting. Zie tarieven.

Alleen incidentele zaken worden extra in rekening gebracht. Dit wordt van te voren duidelijk gecommuniceerd.

Kan ik mijn administratie ook op papier doen?

Het is niet mogelijk om bij Finoptis je administratie op papier aan te leveren.